Over  groep 8 leerlingen en pubers, die weer mogen leren!

Hoe leren ze en hoe komen ze tot leren? Vragen van veel ouders? Mijn puber moet aan de slag. Help!! Hoe komt het goed?

De mallemolen gaat weer draaien; docenten, leerkrachten ouders roepen: “Huiswerk, overhoringen, repetities!”.

De mooie zomer met veel  zon en ontspanning is voorbij.  Werk aan de winkel, met name voor ouders? Stimuleren, controleren, overhoren van huiswerk? Of moeten groep acht-leerlingen en brugklassers het zelf gaan doen? Hoe stimuleer ik het dan als ouder, als docent, als leerkracht?

Eigenaarschap is een woord dat in deze kwestie centraal staat. Eigenaarschap maakt dat je ervoor gaat en dat je geen gelegenheid laat gaan om je “ding” te doen. Zo niet voor uw (aanstaande) puber, denkt u.

Hoe krijg ik ze aan het leren? Hoe krijg wij als ouders ze in een positieve modus om het te gaan doen?

Pubers zijn wegens verbouwing gesloten. Ze hebben zo hun eigen dingen. Instagram, FB, voetbal en teveel om op te noemen. En dan eigenaarschap bij leren?

Jaren geleden was er een radioreclame van Sire over stress bij kinderen. “Kinderen hebben het druk, van wie zouden ze dat nu hebben?” luidde de slogan.

En.. ja, ouders hebben het ook druk en onze kinderen ook. Er is zoveel meer dan school alleen; gym, voetbal, fietsen, zwemclub, muziekles….vul maar in voor uzelf.

Wie zorgt er nu voor dat uw groep 8-kind, brugklasser, uw lieve puber goede keuzes maakt als het gaat om school en leren? Huiswerkinstituut, iedere dag? Wil hij of zij dat?

Maak ze autonoom en verantwoordelijk voor hun eigen leerproces, met steun van u als ouder. En….  zet ze zo in de goede modus. Dat vraagt afstemming en vertrouwen met en in uw kind. Ze kunnen het leren!

In de cursus: Ik leer leren, leer ik groep 8-leerlingen en brugklassers hoe ze moeten plannen, keuzes maken, aan de slag moeten met huiswerk, hoe ze repetities moeten leren, onthouden. En.. niet onbelangrijk… ze leren ook ontspannen, even iets anders gaan doen, omgaan met inspanning en ontspanning, zonder dat er bij dat laatste tekort gedaan wordt aan hun werk.

Kortom: ik neem uw kind, uw puber mee in het proces van leren, inzetten, iets leuks doen.

Ik bied deze cursus aan voor individuele leerlingen, in groepjes van à 5 leerlingen en of voor de groepen 8 van basisscholen.

  • Bijeenkomst 1: Hoe leer ik en wat wil ik leren van deze bijeenkomst
  • Bijeenkomst 2: Faalangst en motivatie
  • Bijeenkomst 3 Plannen en organiseren
  • Bijeenkomst 4: Concentreren
  • Bijeenkomst 5: Leerstijlen

Tijdens de bijeenkomsten kijk ik samen met uw kind naar wat goed gaat, wat beter kan en wat echt nog lastig is en hoe hij/zij dat kan aanpakken.

Uw kind leert omgaan met stress als faalgevoel, motivatieprobleem, plannen en organiseren, concentreren en ontdekt zijn eigen leerstijl.

Kijk voor verder informatie op mijn website en mail en bel gerust om uitleg of verduidelijking!

Welkom!