
Parels en Puzzels
Wat hebben ze met elkaar te maken: Parels en Puzzels?
In het onderwijs en de coachwereld wordt het vaak na een vergadering of cursusmiddag gevraagd: “Wat is voor jou een parel en wat nog een puzzel?”
Bij de start van het schooljaar wil ik de vraag vooraf stellen!
Wat zijn voor jou als leerkracht de parels en wat de puzzels?
En dan hoop ik in stilte dat je toch gelijk bij parels denkt aan de kinderen uit jouw groep. Parels, dat zijn het toch? Geschapen door de Schepper. Parels, al die kinderen, één voor één… Toch?
Al die kinderen parels? Jazeker!
Ook dat kind met moeilijk gedrag?
Ja.
Ook dat kind dat weinig of moeilijk praat?
Ja.
Ook dat kind dat absoluut niet kan leren?
Ja, ook dat kind.
Ook dat kind met HB, dat alles irritant veel beter weet?
Ja, ook dat kind, doe je voordeel ermee.
Blijf je vooral verwonderen over wat je ziet bij de parels in je klas.
En de puzzels……
Ja, die zijn er ook, die horen bij de parels. Puzzels met soms makkelijke kantstukken en hoekstukken, die zijn snel gelegd, maar de middenstukken. Dat is een kwestie van wat langer door puzzelen.
Dat leerprobleem? Pff… geen doen aan…. Dat kind met weinig taal…. Wat moet je ermee? Hij/zij luistert slecht, is soms boos, soms brutaal. Tjonge, wat kost dat puzzelen. Waar doe je als juf of meester goed aan? Ik zie het puzzelen, eerst in je hoofd, dan hardop met een collega… Hoe nu verder? Wat is wijsheid? En je blijft maar puzzelen. Hier een stukje, daar er iets bij. Totdat het erop lijkt dat jij en jouw leerling elkaar gaan begrijpen, dan is de puzzel een stuk completer. Dat geeft lucht!
Blijf puzzelen totdat je de parel compleet begrijpt!
Parels en puzzels horen bij elkaar.
Ik hoop dat je van de parel en de puzzels in jouw klas gaat houden.
Blijf de parel als geschenk uit de hand van de Schepper zien, dat maakt het puzzelen makkelijker en afhankelijker van dezelfde Schepper.
En blijft het puzzelen veel vragen oproepen, dan puzzel ik graag met je mee.
Veel parel- en puzzel plezier!